Kako oblikovati dostopno

Oblikovanje z mislijo na vsakogar. To je proces, kjer je posebna pozornost namenjena osebam s posebnimi potrebami. Dostopnost ima v oblikovalski panogi dolgo zgodovino, vendar se je ozaveščenost javnosti o dostopnosti okrepila šele v zadnjih nekaj letih. Konzorcij za svetovni splet (W3C) je prav tako objavil smernice in obsežno dokumentacijo za oblikovanje dostopnih spletnih mest.
Razumevanje dostopnosti
Z izboljšavo dostopnosti izdelka poskrbimo za lažjo uporabo za vse, predvsem pa tiste uporabnike s slabšim vidom, slepoto, naglušnostjo, s kognitivnimi motnjami, motoričnimi motnjami ali trenutnimi situacijami (kot je na primer poškodovana roka). Uporabnikom moramo z razumljivo postavitvijo elementov in jasnimi pozivi k dejanjem ponuditi preprosto navigacijo po aplikaciji, prav tako pa ne smemo pozabiti na podporne tehnologije, ki so smiselne za našo platformo in uporabnike.
Podporna tehnologija
Ta tehnologija pomaga izboljšati zmožnosti posameznikov s posebnimi potrebami preko naprav kot so bralniki zaslonov, povečevalni programi in slušni aparati.
Hierarhija
Ko je navigacija preprosta, uporabniki razumejo, kje v aplikaciji se nahajajo in kaj je pomembno. Da izpostavimo pomembne informacije, uporabimo barve, oblike, spremembe velikosti besedil in gibanje. Vsak gumb, slika in besedilo povečajo zapletenost uporabniškega vmesnika. Njegovo razumevanje lahko poenostavimo z uporabo:
- Dovoljšnjega kontrasta,
- Jasne hierarhija,
- Poudarkom ključnih informacij;
Zadnje lahko dosežemo s tem, da jih premaknemo na vrh ali dno zaslona ter da pozicioniramo elemente podobne pomembnosti skupaj.
Barve in kontrast
Barve in kontrastne podobe pomagajo uporabnikom videti in razumeti vsebino aplikacije ali spletne strani. Pomagajo lahko tudi pri razumevanju pričakovanih dejanj ter interakcij z elementi. Barve lahko sporočajo razpoloženje, ton in pomembne informacije. Za podporo dostopnosti uporabljamo sistem barv, ki jih lahko razdelimo v primarne, sekundarne ter barve poudarkov. Dovoljšen barvni kontrast med elementi pa pomaga slabovidnim uporabnikom, da vidijo in lažje uporabljajo vašo aplikacijo.
Podporna besedila
Poleg pisanega besedila najdemo v aplikacijah in spletnih straneh tudi grafike in slike. Da lahko bralniki zaslonov razumejo, kaj je prikazano na njih, uporabljamo podporna besedila (ang. alt text). Tak način opisovanja pomaga prevesti vizualne elemente v besedilo. Takšna besedila so kratka in jih uporabniki ne vidijo, bralniki zaslona pa jih preberejo. Ne smejo biti predolga, niti prekratka – v nekaj besedah moramo zajeti bistvo grafičnega elementa.
Delo s platformami
Pri oblikovanju za dostopnost je pomembno izbirati tudi tipe elementov, ki jih uporabniki že poznajo na določeni platformi. Uporabniki so, na primer, vajeni, da se potrditvena okna prikažejo na sredini zaslona v kvadratku v kontrastu od ozadja – pritegnejo pozornost. Če bi nek tak element premaknili na vrh ali ob stran, bi ga lahko obiskovalci spregledali. Pomembno je tudi podpirati vse že vgrajene funkcije za izboljšanje dostopnosti. Takšne možnosti so lahko vgrajene v sistem, na katerem si ogledujemo aplikacijo, lahko pa so vgrajene v brskalnike, če obiskujemo spletno stran. Primer takšne funkcije je povečava besedila.
Neprestane izboljšave
Dostopno oblikovanje ni nikoli zaključeno, saj se neprestano dodajajo smernice ter postopki, kako lahko svoje izdelke izboljšamo za uporabnike z različnimi ovirami. V tem studiu natančno upoštevamo sosledje procesov, da lahko naročnikom ponudimo le najboljše rešitve za njihove stranke in uporabnike.
Spoznajte naš postopek dela skozi kratke objave na našem blogu. Za več informacij pa smo vedno na voljo na e-poštnem naslovu hej@tastudio.si.